AHLAN WASAHLAN WAMARHABAN BIKUM

"Kepimpinan Thaqofah Teras Pembangunan Ummah"

HaaSiBuu AnFuSaKum QobLa An TuHaaSibuu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Karya Asli : SaBaHaNmUsLim
Bunga sakura,

Waktu hidupmu hanya sementara,
Namun kau tetap mengindahkan hidupmu semekar-mekarnya,
Kerana kau tahu jangka waktumu,
Waktu yang diberi tidak dibuang sia-sia.

Manusia,
Tidakkah kau sedar,
Bahawa hidupmu laksana bunga sakura,
yang hanya tumbuh pada musim semi,
yang hanya hidup dengan waktu yang singkat,
Namun ingin aku bertanya pada dirimu,
Tidakkah kau ambil pelajaran darinya,
dari kemekaran bunga sakura,
menjadikan masa hidupnya semekar-mekarnya,
bagaimana pula dengan kita.

Tidak kah kau memikirkan,
sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi,
ada tanda-tanda peringatan untuk kita,
laksana bunga sakura pada hidupnya,
agar kita mengambil pelajaran,
bahawa hidup ini ada waktunya,
waktu yang ditentukan oleh Yang Maha Kuasa,
mekarkankanlah waktu mu itu semekar-mekarnya,
agar kau tetap mekar di akhirat sana.

Sunday, December 27, 2009

Hari ni dan semalam..x dilupakan esok yang bakal menjelma..

Assalamualaikum..

Lama dah rasanya tak mengupdate blog tercayang lagi teramat cantik ni.. apapun hal, ana ingin yang terbaik tuk hari ni lbey dr semalam, dn moganya esok lagi toyyib dr hari yg sebelumnya.. (agak berbelit ayat ni.. biasalah, ahli sasterawan tak akan membiarkan seseorg memahami kalamnya dengan begitu gampang..)

Dugaan tetap ujian, juga satu cabaran, namu siapa aku utk mencaci smua yg dtg.. meskipon itu bukan atas permintaanku.. la budda, aku mesti akur... akur pada sunnah putaran hidup ini.. selaku sang hamba. bukan jenis ana yang tak pandai menulis.. tapi mmg ana malas tuk menulis, mgkin kekontangan idea. apapun ana cuba utk menggunakan dunia global hari ni sebagai wadah utk ana meluaskan sayap kepak perjuangan ana.

Teringat ana pada kata2, ..Ibnu Jubair, "kalau ia tidak mahu membuat amar ma'ruf nahi mungar, dan hanya tumpu tuk mengislahkan dirinya semata2, maka sampai satu tahap tidak akan ada orang yang akan berjihad, kerana tiada orang yang akan sampai tahap yg sempurna.." actualy sebelum "ibnu jubair tu ada nama, tapi ana lupa. firman Allah SWT. yng cukup ma'ruf yg berbunyi :

"wal takun minkum ummatun yad'uuna ilalkhair waya'muruuna bil ma'ruuf wayanhauna 'anil mungkar wa-ulaaika humulmuflihuun."
"dan jadilah sebahagian drp kamu golongan yang menyeru kpd perkara baik, dan mencegah drp perkara mungkar, dan semoga kamu tergolong dalam golongan orang2 yang berjaya.."

Ayat ni sudah cukup utk memperingatkan kita, selaku hamba utk membuat amar ma'ruf nahi mungkar, Ianya bukanlah suatu suruhan yang bersifat harus, tapi suatu kewajipan keats semua. kerana faktor negara yang diperintah oleh kuasa pemerintahan yang Islam tetapi tidak menganut dgn AJARAN yang dibawa oleh ISLAM. melihat kepada penurunan graf kejatuhan Islam, yang sinisnya kita tengok sama tara dengan keaadaan Islam ketika mula2 hendak dibangunkan ketika zaman Rasulullah SAW. Inilah yang memaksa kita utk mengikut sunnah perjuangan Rasulullah SAW. Bermula dengan Usrah secara Sirr, tidak dapat tidak harus dilaksanakan, kerana sifat pemerintah yang mengecam golongan yg ingin menebarkan Islam ni sebagai pengganas, persoalannya siapakan pengganas.. sebenarnya. Kes pembunuhan kejam rakyat Monggolia, dan yg terbaru kehilangan enjin pesawat F-5E yang hilang sudah hmpir 3 tahun.. yng tiba2 digembar-gemburkan.. kedua2 kes 'ganas' ini dikaitkan dengan Menteri pendana kita Najib Tun Razak.

Melihat kepada senario lain yang berlaku dalam negara yang pura2 Islam ini seprt kes pelacuran, arak, buang anak, judi, mat rempit.. n many morelah.. sudah cukup tuk memaksa kita menukar dasar pemerintahan negara kita... tapi siapa kita tuk menukar dasar tersebut. inilah salah satu bab dalam amar ma'ruf nahi mungar, ia tidak dapat dijalankan oleh orang yang berkedudukan bawahan melainkan org yg punya kuasa tuk bersuara. oleh sebab itulah wajib kita menguasai Proksi kerajaan, sekolah, kampung, cawangan dan sebagainya.

"Jihad yang paling besar adalah jihad melawan hawa nafsu.."
inilah ungkapan yang biasa didengari.. x lain x bukan dr mulut2 mereka yang tidak punya Roh Jihad. yang mementingkan jihad nafsu semata2.. "kita kene baiki diri kita dulu barulah boleh betulkan orang lain.." sindiran sprt inilah yng bisa para duat terpaksa terpuhi.. cuba fikir, sampai bila kita bleh janji bahawa kita akan sampai tahap perfect hingga sampai tahap maksum??? nk hapuskan semua dosa?? dgn banyak wak amal ibadat banyak?? kalau inilah mentaliti umat zaman skarang.. nescaya Islam tak akan tertegak buat selama-lamanya.. Islam tak akan tertegak melainkan adanya konsep amar ma'ruf dikalngan penganutnya.

Didalam buku Siasah Syar'iyyah, ada menyebut, "penegakan Siasah syar'iyyah itu wajib, dan jalan kearah penegakan itu adalah wajib..." dalam kaedah usul feqh ada mgatakn "ma lam yatimmu Al-wajib illa bihu fahuwal wajib) {* kalau salah tolong btulkan}, maksudnya: "tidak akan sempurna sesuatu yang wajib tu, melainkan cara penyempunaannya menjadi wajib.." politik Islam wajib ditegakkan makanya semua usaha kearah itu menjadi wajib. Ibaratnya, "solat itu wajib, wudhu' asalnya tidak wajib, tapi bila mana nak solat, wudhu' menjadi wajib." itulah ibarat politik islam skrg ni.. utk menegakkan Islam pada waktu ini bermula dr peringkat bawah, iaitu Usrah, dlm ni , syakhsiah muslim dpt dibntuk.. melatih kefahaman Islam tuk dpraktikkan suatu hari 6t sesuai dgn keperluan Negara, yg mana silibus Usrahnya hanyalah perkarah basic iaitu : Aqidah, Sirah, Feqh, Hadis, Isu Semasa. dn sebagainya. inilah bekalan yg bakal dipertuntunkan buat ahli2 usrah yang bersedia utk bekerja dalam Islam. Keperluan inilah yg bakal mencorakkan pemerintahan pada masa akan datang.

Kata Iman Hassan Al-Hudaibi : "Aqiimu Daulatul Islam Fi Quluubikum, Taqum 'Ala Ardhikum." yg bermaksud: tegakkan Islam dalam Dirimu, barulah Islam akan tertegak di sekelilingmu. Dalam kata kata Said Hawa pula ada myatakn : "Islah nafsak wad'u ghairak" = "perbaikilah dirimu dan serulah kepada org lain" dalam kedua2 kenyataan ini, tidak lari dari 2 unsur iaitu, Didikan Islam dalam diri kita dan Orang lain. ianya suatu suruhan yang serentak bukannya memerlukan penyempurnaan satu aspek ke satu aspek, tapi perlu kpd pelaksanaan kedua2nya sekali. Firman Allah lagi yang berbunyi : "Laqod kaana lakum Fi Rasulillahi Uswatun Hasanatun limankaana yarjullaha walyaumil Aakhir.." yg bermakna, " Telah ada pada Rasulullah itu Uswah Hasanah (ikutan yang baik) bagi siapa yang mahukan Allah dan Hari Akhirat.." ayat ni jelah menunjukkan Allah telah pon menyediakn kita suatu Uswah Hasanah@ Role model sebagai ikutan yang mana bila mana kita mencontohinya Islam itu terpancar dalam pribadi kita, Laksanakan Islam dalam Diri kita, dan serulah orang lain kepada ISlam nscaya org lain dapt melihat kecantikan Islam itu hasil tauladan Baginda Rasulullah SAW, maka natijahnya akan lahir ramailah penganut Ajaran Islam yg sebenar.

Sabda Rasulullah SAW, " Taroktu fiikum Amroini, Lan Tadhillu maa intamassaktum bihima kitaballahi wasunnatu rasulillah.." maksudnya, Telah Aku tinggalkn kpd kamu 2 perkara, yg mne bila mne kamu berpegang dgn keduanya kamu tidak akan sesat". Jadi ana serulah sahabat sahabiat sekaliah, tepuk dada tanya Iman.. sejauh manakah usaha dalam membangunkan Islam yg kian dimamah usia ini, dek kuffar la'natullah, yang tak pnh redha dgn ummat Islam.. sungguh mereka tidak penah halang sekiranya umat islam utk menunaikan solat. tapi mereka benci dan gentar sekali sekiranya ummat Islam berpegang kukuh dengan Aqidah mereka, kerana itulah kekuatan Umat Islam.. TakBirr!!!! Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

AnTaRa RaJaK (Harapan) DaN KhAuF (Kebimbangan)

Konsep Rajak dikaitkan dengan harapan manusia akan kurniaan Allah sama ada di dunia mahupun akhirat. Sangkaan baik bahawa Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga kerana Allah bersifat dengan Maha Pengasih dan Maha Pengampun.

Konsep Khauf pula dikaitkan dengan perasaan takut dan bimbang akan azab Allah dan malapetaka yang diturunkan sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat.

Manusia tidak dapat dipisahkan dari 2 keadaan ini sama ada rajak atau khauf. Ada yang terlalu berharap (sangka baik) terhadap kurnia Allah sehingga mereka lupa untuk beribadat kepada Allah. Mereka lalai dan relaks dari tanggungjawab sebagai hamba Allah namun masih menaruh harapan tinggi Allah akan mengampunkannya. Mereka lupa bahawa azab Allah amat pedih.

Satu golongan lagi terlalu takut terhadap azab Allah sehingga sebahagian besar masanya beribadat tanpa ada ruang untuk hal-hal selain dari urusan akhirat. Mereka lupa untuk menguruskan keduniaan mereka.

Kedua-dua golongan ini extreme sama ada ke arah keduniaan dan keakhiratan mutlak. Golongan pertama condong ke arah dunia dan lupakan akhirat sementara kedua condong ke akhirat dan lupakan dunia.

Dalam memperkatakan kedua-dua keadaan ini, kedudukan kita hendaklah antara khauf dan rajak; tidak terlalu khauf dan tidak terlalu rajak. Adalah lebih selamat dalam menjalani hidup di dunia ini, kita lebihkan perasaan khauf - takut kepada Allah. Dengan ada perasaan ini kita sentiasa takut melakukan maksiat dan rajin membuat ibadat. Hidup kita akan lebih selamat. Meskipun begitu jangan terlalu takut sehingga terabai tanggungjawab di dunia.

Bila masanya kita perlukan perasaan rajak (harapan)? Jika khauf semasa menjalani hidup dunia, rajak pula kita gunakan semasa di ambang kematian. Di saat-saat menghadapi mati, kita hendaklah penuhkan dengan harapan 100% supaya Allah mengampuni kita. Kita menyangka baik Allah akan memasukkan kita ke dalam syurga. Ketika inilah kita yakinkan kepada diri kita Allah Maha Pengampun, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Lemahlembut. Allah menurut apa yang kita sangkakan. Jika kita sangka baik terhadap Allah, Maka dengan sifat itulah Allah akan memperlakukan kita.. Wallahua'lam